1. „A legjobb rock & roll zene tartalmaz egy bizonyos magas feszültséget – dühöt – akár a lemezeken, akár a színpadon” (Mick Jagger) – Vajon miért? Példákkal.
2. Hasonlítsa össze a klasszikus opera és a "musical" valamint a klasszikus zenei koncert és a beatkoncert jellemzõ vonásait. Magyarázza el a beat-, pop-, rockzenei változatok sajátos karakterisztikumai kialakulásának es fennmaradásának a jelentõségét.
Mick Jagger a Rolling Stones társalapítója és egyik kulcsembere.
A nagynevű zenekar képviselője annak a 60-as évektől kiinduló és a mai napig élő lázadó kultúrának, melynek neve rock. A zenekar és maga a stílus társadalomra gyakorolt hatása vitathatatlan, rengeteg feszültséget szült a társadalmi ellentétek kihangsúlyozásával, és ez a feszültség mind a dallam, mind a szövegvilágban és a zenekar-rajongók közti viszonyban is érezhető. Ennek a feszültségnek köszönhetően lett a rock a huszadik század és napjaink legsikeresebb zenei műfaja.
A rock mivel eltért minden születésekor ismert műfajtól, ezért a könnyűzenei műfajokhoz sorolták, pedig önálló műfaj. Születése a 2. világháború utáni korszak feszült légköre, hátterea hidegháború és a lázadó korosztály és szüleik között kiéleződő ellentétek kora. A rock 1954. április 12-én Bill HaleyRock around the clock című számával született meg, és ezzel egész kulturális forradalmat indított el. Olyan hírességeket szorított háttérbe mint például Frank Sinatra. A rockzene társadalmi hatásai közül a legkomolyabb, hogy megnövelte a szakadékot a háború után felnövő fiatal generáció és a konzervatívabb korosztály között.
Lehetőséget adott a bennük lévő lázadó életérzés felszínre juttatására és a bennük lévő feszültség levezetésére. Épp ezért a műfaj pillanatok alatt Amerikából kiindulva meghódította az egész világot, új zenei kultuszt teremtve.
Maga a rock nem más, mint a country és a blues műfaj keveredése, egyszerű, de mégis nagyszerű szintézise. Egyszerűségének köszönheti széles társadalmi bázisát. A társadalmi háttér tükröződik a rock zenei világában is, többek között az emberek mindennapjai kerülnek előtérbe, így jelenik meg például a zenében a 60-as évek Amerikájának autókultusza. A rock társadalomformáló ereje számtalan forrásban nyomon érhető, a kölcsönösség mellyel a rock formálta a társadalmat, és vissza, mikor a társadalom formálta a rockot. Erre a legjobb példa Frank Zappa Rock around the clock-ról szóló vallomása.
„Amikor ezt a zenét Blackboard Jungle című film feliratozása alatt meghallottam, másokkal együtt én is azonnal le-föl kezdtem ugrálni a székemről. Egyszerűen nem tudtam fékezni magam. Később végiggondoltam, hogy mi is történt velünk, és megértettem, hogy ezzel a dallal valami új kezdődött el az életemben. Addig csak kis hülyegyerek voltam, aki ide-oda ténfergett a felnőttek világában. De ettől kezdve tudtam, hogy hova tartozom, hol a helyem, s hogy mi, tinédzserek ezzel a zenével mindig is össze fogunk tartozni. Mert ez a mi zenénk, amit nem vehetnek el tőlünk, s ha kell, akkor mi ezt akár meg is fogjuk védeni.”
A rockzene magasfeszültsége az, ami a színpadon keresztül Frank Zappát is megérintette, és ez a magasfeszültség az, mely miatt akkoriban számtalan helyen be akarták tiltani.
Semmisítsd meg lemezeidet, amennyiben azok pogány kultúrát, pogány életmódot képviselnek! Előre nézd meg, hogy milyen lemezt játszanak le a házi, vagy iskolai összejövetelen! Hívd fel a disc jockey-t, vagy írjál neki, hogy szennyes lemezt forgat le! Kapcsold ki a rádiót, vagy keress egy másik állomást, ha célzatos dalszövegeket hallasz!
Ez a forrás egy katolikus rádió korabeli adásából származik.
A forrásból is látni, hogy a társadalom a rockot tette felelőssé minden társadalmi romlottságért, de hiába, a próbálkozások, a rock megállíthatatlan volt és elfoglalta az őt megillető helyet a zenei világban.
A nagy elődök filozófiáját követve alapult 1975-ben az Iron Maiden. 75 millió eladott albumukkal a rock legnagyobbjai közé tartoznak. Az együttes több albuma folklóron, illetve filmeken és könyveken alapszik. Zenéjükben ugyanúgy megjelennek mindennapi élet elemei és éleződő társadalmi ellentétei, mint a háború borzalmai. Az I. és II. világháború történései számos Iron Maiden számban visszaköszönnek. A háborús légkör feszültsége élethűen jelenik meg a színpadon és áthat a közönségre, emiatt az érzelmi áradat miatt tudja „extázisban” tartani a közönséget, és ez a feszültség érződik a stúdió albumukon is. A háború borzalmaira talán legjobb példa a zenekar Parchendale című száma. Az első világháború legtöbb áldozatot bemutató száma teljesen felveszi a háború hangulatát és annak minden feszültségét.
Whistles, shouts and more gun-fire
lifeless bodies hang on barbed wire
battlefield nothing but a bloody tomb
be reunited with my dead friends soon
many soldiers eighteen years
drowned in mud, no more tears
surely a war no one can win
killing time about to begin
Home, far away. From the war, a chance to live again
Home, far away. But the war, no chance to live again
Szinte képként festi le a katonák által átélt borzalmakat, és mindezt mesteri színpadi elemekkel egészíti ki, és ez a generált feszültség az amiről Jageger beszél.
A háború témája nemcsak a rockban volt fontos alap, hanem számos opera és musical szerző is ihletet merített belőle.
Másik fontos téma a társadalom bemutatása jelenkori vagy történelmi esemény bemutatásával. Bár témaválasztásuk nagyon hasonló, de az a módszer amivel feldolgozzák a témát eltér, és ez alapján különböztetünk meg operát és musicalt.
A musical a zenész színház modernebb fajtái közül való, magában egyesíti a zene, a tánc és a színház dramatikus elemeit. Nincsenek megdönthetetlen formai és műfaji szabályai ellentétben az operával. A musical sokkal újabb keletkezésű, ezért is szokás a modern kor operájának nevezni. A musicalben nincsenek külön szerepkörök mint az operában. Legjobban két mű bemutatásán keresztül lehet bemutatni a két műfaj közötti különbséget. Két mű, Richard Wagner Walkürje és Galt Macdemot Hair című musicalje. A Walkür A Nibelung gyűrűje című zenedráma tetralógiájának második része. 1848-ban írta, mikor maga is aktív szereplője volt a drezdai forradalomnak.
Wagnernek a művészet az életet jelentette,és mint művész vett részt a forradalomba is! Lelkivilágát leginkább ars poeticáján keresztül lehet megérteni, ami ebben az idézetben tükröződik:
„Hiszek Istenben, Mozartban és Beethovenben, hasonlóképp az ő tanítványaikban. Hiszek a Szentlélekben, az egyetlen, oszthatatlan művészet igazságában; hiszek abban, hogy a művészet Istentől való, és minden megvilágosodott emberben él; hiszem, hogy aki csak egyszer is megfürdette lelkét a művészi élvezet fennkölt légkörében, az örökké alázatos híve marad, és sohasem tagadja meg azt. Hiszem, hogy mindenki üdvözül a művészetben, és éppen ezért mindenkinek joga van ahhoz, hogy éhen is haljon érte! „
Wagner ebben az idézetében a müvészet mindenekfelettségéről beszél,a zene művészetének imperializmusáról. Ugyanez a dominancia él tovább az összes mai zenében vagy akár musicalban.Tehát ebböl a szempontbol is hasonlít a Walkür a Hair-re.
A Hair a vietnámi háború idején játszódik.
Mindkét mű a háború alatti társadalmat mutatja be, és emellett mindkét műnek mély filozófiai mondanivalója van.
„Nézd robbanástól szétszakadt testek
Kéz mely drótót markol halott mind!
Áram zúg gyilkos fényekben,
Gránát, vérző hús!
Gép őrzi még gépünk kódjelét,
Holt katonák lábát hangyák!
Gép fegyver foglyok ellen, sortűz!
Kétszáz és ötvenhat wietkong elhull...
Kétszáz és ötvenhat wietkong nincs már! „
Az idézet alapján is látni,hogy mindkét műben szerepet kap a vérengzés,de más az ábrázolásmódja, de ezt az idézetet akár a korábbi Iron Maiden idézettel is párhuzamba lehetne állítani. A Hair-ben sokkal kisebb hangsúly jut egy-egy szereplőnek, a mű mondanivalóján van a hangsúly, míg az opera az egyéni teljesítményt helyezi előtérbe, ezzel különleges szereposztást létrehozva.
A két mű előadhatóságának helyszíni feltételei is nagyban különböznek egymástól. A klasszikus opera kiváló, nagy akusztikájú termet és színpadot kíván, míg a musical akár a szabadban is eladható, szélesebb rétegeket magával ragadó mű.
Ugyanez a különbség fedezhető fel például egy klasszikus zenei koncert és egy beatkoncert között. Eltér a generációk ízlésvilága, kiknek a mű íródott és ehhez igazodva teljes mértékben más az előadásmód.
A klasszikus zenekaroknál csak klasszikus hangszerek vannak jelen, teljesen más a fellépők formációja és a koncert hangzásvilága, mint egy beatkoncertnek. A beatkoncerten a modern hangszerek kerülnek előtérbe és rendszerint egy zenekar nem áll 10-nél több személyből.
Az eltérő ízlésvilágnak köszönhető a beat pop és rock zenei stílusok alfajokra tagolódása, és ez az eltérő ízlésvilág biztosítja ezek fennmaradását.