Kzpkor
2007.02.27. 17:03
Lavoasier
Antoine Lavoisier (1743-1794)
Elõsz "A kmia alapjai"-hoz*
Amikor az itt kvetkezõ munkba kezdtem, mindssze azt az rtekezst akartam rszletesebben megmagyarzni, amelyet a Tudomnyos Akadmia 1787. prilis havban tartott nyilvnos lsn adtam elõ a kmiai nevezktan megjtsnak s tkletestsnek szksgessgrõl. Ezen munklkodva minden eddiginl jobban rzkeltem de Condillac abb [1714–1780] kvetkezõ maximinak igazsgt (mondatai a Logikbl s nhny ms munkjbl szrmaznak):
"Csak a szavak kzegnek kzvettsvel gondolkozunk. – A nyelvek valdi analitikus mdszerek. – Az az algebra, amelyet mindenfajta kifejezsben a legegyszerûbb, a legegzaktabb s a lehetõ legjobb mdon alkalmaznak rendeltetsnek betltse rdekben, egyszersmind nyelv s analitikus mdszer. – A gondolkods mûvszete nem tbb, mint jl megalkotott nyelv."
Mikzben gy vltem, hogy a nevezktan kialaktsval foglalkozom, s a kmiai nyelv tkletestsn kvl semmilyen clt nem tûztem magam el, anlkl hogy megakadlyozhattam vola, munkm fokozatosan talakult a kmia alapjairl szl tanulmnny.
A nevezktan azrt nem vlaszthat el magtl a tudomnytl, mert a fizikai tudomny minden gnak hrom dologbl kell llnia: a tudomny trgyt kpezõ tnyek sorbl, a tnyeket reprezentl fogalmakbl s a fogalmak kifejezsre szolgl szavakbl. Egy pecst hrom lenyomathoz hasonlan a sznak ltre kell hoznia a fogalmat, s a fogalomnak le kell kpeznie a tnyt. S mivel a fogalmak a szavak rvn õrizhetõk meg s kzlhetõk, szksgkppen semmilyen tudomny nyelvt sem tkletesthetjk a tudomny egyidejû tkletestse nlkl; msrszt a tudomnyt sem tkletesthetjk a hozz tartoz nyelv vagy nevezktan tkletestse nlkl. Brmilyen biztosak legyenek is brmely tudomny tnyei, s brmilyen helyes fogalmakat alkossunk is ezekrõl a tnyekrõl, ha nincsenek olyan szavaink, amelyekkel ezek pontosan kifejezhetõk, csak hamis benyomsokat kzlhetnk msokkal.
A figyelmes olvas a knyv elsõ rszben gyakran tall majd bizonytkot a fenti szrevtelek igazra. De miutn munkm sorn olyan rendszerezst kellett kvetnem, amely lnyegben klnbzik az eddig publiklt kmiai mûvekben elfogadott rendszerezstõl, helynval megmagyarznom az erre ksztetõ okokat.
A geometriban, s valjban a tudomny minden gban elfogadott maxima, hogy a vizsglat sorn az ismert tnyektõl kell az ismeretlenek fel haladnunk. Kisgyermekkorban fogalmaink a hinybl fakadnak; a hiny rzete hozza ltre a kielglst nyjt trgy fogalmt. Ily mdon az rzetek, szlelsek, elemzsek sorbl szukcesszv fogalomlncolat keletkezik, amely gy kapcsoldik ssze, hogy a gondos megfigyelõ az emberi tuds sszessgnek rendjt s kapcsolatt visszafejtheti egy bizonyos pontig.
Amikor brmely tudomny tanulmnyozsba kezdnk, a tudomny tekintetben a gyermekhez hasonl helyzetben vagyunk; s az az t, amelyen haladnunk kell, pontosan olyan, mint amilyet a termszet kvet a gyermekek fogalmainak kialakulsakor. A gyermek fogalma pusztn rzettel keltett hats; egy fizikai tudomny tanulmnyozsnak kezdetn ugyangy nem fogalmat kell alkotnunk, hanem egy ksrlet vagy egy szlels szksgszerû kvetkezmnyt s kzvetlen hatst kell megllaptanunk. Ugyanakkor az, aki tudomnyos plyra lp, sokkal kedvezõtlenebb helyzetben van az elsõ fogalmait kialakt gyermeknl. A termszet a gyermeknek tbbfle mdot ad azoknak a hibknak a kikszblsre, amelyeket az õt krlvevõ trgyak hasznnak vagy krnak megllaptsban elkvethet. tleteit minden alkalommal korriglja a tapasztalat; a hiny s a fjdalom a hibs tlet szksgszerû kvetkezmnye, a kielgls s az rm a helyes tlet. Ilyen mesterek vezetsvel informciink nem vallhatak kudarcot; ha a hiny s a fjdalom a helytelen viselkeds kvetkezmnye, gyorsan megtanuljuk a helyes gondolkodst.
A tudomnyok tanulmnyozsa s gyakorlsa sorn ez mskpp van; tves tleteink sem ltnket, sem boldogulsunkat nem befolysoljk, s semmilyen fizikai szksglet nem knyszert a helyesbtskre. A fantzia azonban, mely mindig az igazsg hatrain tl barangol, az egoizmussal s azzal az nbizalommal prosulva, melyet oly szvesen bocstunk meg, olyan kvetkeztetsek levonsra ksztet, amelyek nem szrmaznak kzvetlenl a tnyekbõl; gy bizonyos mrtkben nmagunk flrevezetsben vlunk rdekeltt. Ezrt semmikppen sem csoda, hogy a fizika tudomnyban a kvetkeztetsek levonsa helyett sokszor lnek feltevsekkel. Ezek a feltevsek egyik korrl a msikra szllnak, nagyobb slyt nyernek a tekintlyek tmogatsa nyomn, s vgl mg a blcsek is alapigazsgknt fogadjk el õket.
Az effle hibk megelõzsnek – s ha mr ltrejttek, korriglsuknak – egyetlen mdja, hogy gondolkodsunkat, amennyire csak lehet, kordban tartjuk s egyszerûstjk. Ez teljes mrtkben tõlnk fgg, s semmibevtele hibink egyetlen forrsa. Csak a tnyekben bzhatunk meg. Ezeket a termszet trja elnk s nem csaphatnak be. Gondolkodsunkat minden esetben ksrlettel kell ellenõriznnk, s csak a ksrlet s szlels termszetes tjn kereshetjk az igazsgot. gy a matematikusok az adatok puszta rendezsvel kapjk meg egy problma megoldst, s ha gondolkodsukat ilyen egyszerû lpsekre bontjk, olyan magtl rtetõdõ kvetkeztetsekhez jutnak, hogy soha nem tvesztik szem elõl az õket vezetõ nyilvnvalsgot.
Eme igazsgokrl mlyen meggyõzõdve annak a trvnynek vetettem magam al, hogy mindig az ismerttõl az ismeretlen fel haladjak, soha ne vonjak le semmilyen kvetkeztetst, amely nem kvetkezik kzvetlenl s szksgszerûen az szlelsbõl vagy a ksrletbõl, s a tnyeket s a belõlk levonand kvetkeztetseket mindig gy rendezzem el, hogy azok, akik kezdõk a kmia tanulmnyozsban, alaposan s minl knnnyebben megrthessk õket. Ezrt el kellett trnem a kmiai kurzusok s rtekezsek szoksos sorrendjtõl; mert ezek mindig ismertnek ttelezik fel a tudomny alapelveit, amelyeket a tanulnak vagy az olvasnak egyltaln nem kell tudnia, amg az egymst kvetõ fejezetekben el nem magyarzzk õket. Majdnem mindig az anyag elemeinek trgyalsval, az affinitsi tblzatok magyarzatval kezdik a tantst anlkl, hogy a kmia alapvetõ jelensgeit mr a kezdet kezdetn megismertetnk: olyan kifejezseket hasznlnak, amelyeket nem definiltak, s azoktl vrjk el, hogy rtsk a tudomnyt, akiket ppen most kezdtek tantani. Be kell ltni, hogy az elsõ kurzus sorn a kminak csak nagyon kis rsze sajtthat el, az elsõ idõszak alig elegendõ arra, hogy a tudomny nyelve ismerõss vljk a flnek, vagy a berendezsek ismerõss vljanak a szemnek. Majdnem lehetetlen, hogy valakibõl hrom-ngy ves lland elmlyedsnl hamarabb legyen kmikus.
Ezek a nehzsgek inkbb a tants mdjbl, semmint a trgy termszetbõl fakadnak, s hogy elkerljem õket, j kmiai rendszerezst alkalmaztam, amely megtlsem szerint jobban megfelel a termszet rendjnek. Elismerem azonban, hogy mikzben az egyik nehzsget igyekeztem elkerlni, ms problmkba bonyoldtam, s ezek nmelyikt nem sikerlt megoldanom; meg vagyok azonban gyõzõdve, hogy ezek nem az ltalam alkalmazott rendszerbõl erednek, hanem inkbb azoknak a hinyossgoknak a kvetkezmnyei, amelyektõl a kmia mg ma is szenved. Ebben a tudomnyban mg sok ttong szakadk tri meg a tnyek sort, s gyakran rendkvl nehz sszeegyeztetni a tnyeket. A geometritl eltrõen a kmia nem teljesen kidolgozott tudomny, amelynek rszei szorosan kapcsoldnak egymshoz. Jelenlegi haladsa azonban olyan gyors, s az j elmlet alkalmazsval a tnyek olyan rvendetesen rendezõdtek el, hogy okkal remlhetjk: mg a mi idõnkben megkzeltheti annak a tkletessgnek a legmagasabb fokt, amelyre kpes.
Attl a szigor trvnytõl, hogy nem vonhat le olyan kvetkeztets, amelyet nem indokolnak tkletesen a ksrletek, s hogy a tnyek hinya soha nem ptolhat, soha nem trtem el, s ennlfogva ebben a munkban nem foglalkoztam a kminak azzal az gval, amely az affinitsokat trgyalja, br a kmia sszes terlete kzl taln ezt alapoztk meg a leginkbb szmtsokkal, mert tkletesen szisztematikus trgyalsra redukldott. Geoffroy, Bergman, Scheele, de Morveau, Kirwan urak s sokan msok szmos tnyt gyûjtttek ssze, s az eredmnyek csak megfelelõ rendezsre vrnak; az alapvetõ adatok azonban mg mindig hinyoznak, vagy legalbbis ezeket az adatokat vagy nem definiltuk kellõkppen, vagy nem bizonytottuk elegendõen ahhoz, hogy a kmia ily fontos gnak alapjv vlhassanak. Az affinitsok vagy vlasztott vonzsok tudomnya ugyanazt a helyet foglalja el a kmia tbbi gval szemben, mint a magasabb vagy transzcendentlis geometria az egyszerûbb s elemi rsszel szemben; s helytelennek tartottam, hogy azokat az egyszerû s vilgos elemeket, amelyeket olvasim nagyobbik hnyada hitem szerint knnyen megrt majd, azok kz a tisztzatlan problmk kz illesszem, amelyek mg mindig jelen vannak a kmiai tudomny eme igen hasznos s szksges gban.
Taln az egoizmus – anlkl, hogy szrevettem volna – mg inkbb tpllja ezt a vlemnyt. De Morveau r most jelenteti meg Affinits cmû cikkt a Methodical Encyclopediban, s egynl tbb okom is van arra, hogy ne kezdjek abba a munkba, amellyel õ foglalkozik.
Ktsgtelenl meglepets lesz, hogy a kmia elemeirõl szl tanulmny nem szentel fejezetet az anyagot alkot elemi rszeknek; itt ragadom meg az alkalmat, hogy megjegyezzem: az az elõszeretet, amellyel a termszetben tallhat testeket hrom vagy ngy elemre vezetik vissza, a grg filozfusok rnk hagyott elõtletbõl fakad. Az az elkpzels, hogy a termszet sszes ismert anyagt ngy elem alkotja vltoz arnyban, puszta hipotzis, s jval azelõtt fogalmazdott meg, hogy a ksrleti filozfia vagy a kmia elsõ alapelveit megalkottk volna. Akkor, a tnyek hinyban, rendszereket alkottak; mi, akik tnyeket sorakoztatunk fel, kszek vagyunk ezek elvetsre, ha nem felelnek meg a tnyeknek, vagy elõtletek. A humn filozfia eme atyjainak tekintlye mg sokat nyom a latban, s okkal flhetnk attl, hogy a kvetkezõ genercikra is rnehezedik.
Igen figyelemremlt, hogy a ngy elem tant tmogat, szmos filozofikus kmikus dacra nem egy olyan kmikus van, aki a tnyek nyomn tbb elemet is bevezetett elmletbe. Az elsõ kmikusok, akik a betûk jjszletse utn rtak, a knt s a st elemi anyagnak tekintettk, amely szmos anyag alkotrsze, ezrt nem ngy, hanem hat elemet fogadtak el. Becher hromfle fldet ttelezett fel, s gy vlte. hogy a klnbzõ fmes anyagok ezek eltrõ arny kombincibl keletkeznek. Stahl mdostotta ezt a rendszert, majd a kmikusok hasonl vltoztatsokat s bõvtseket vgeztek vagy kpzeltek el. Az emltett kmikusok mind az letk folyamn uralkod korszellem hatsa alatt lltak, amely megelgedett a bizonytkok nlkli kijelentsekkel, vagy legalbbis gyakran bizonytkknt fogadta el a legkisebb valsznûsget, amelyet nem tmasztott al a modern filozfia ltal megkvetelt szigor elemzs.
Ami az elemek szmrl s termszetrõl mondhat, vlemnyem szerint teljes mrtkben metafizikai fejtegetsek trgya. A tma hatrtalanul sok problmt vet fel, ezek ezerflekppen is megoldhatk s minden valsznûsg szerint nem egy kzlk sszhangban van a termszettel. Ezrt csak annyit fûzk ehhez a trgyhoz, hogy ha az elem szval az anyagot alkot egyszerû s oszthatatlan atomokat akarjuk kifejezni, rendkvl valsznû, hogy semmit sem tudunk rla; de ha az elemekkel vagy a testek princpiumaival annak az utols pontnak a fogalmt fejezzk ki, ameddig az elemzs kpes elmenni, az sszes olyan anyagot el kell fogadnunk elemknt, amelyre a testeket, brmely mdszerrel, le tudjuk bontani. Nincs jogunk hatrozottan kijelenteni, hogy azok az anyagok, amelyeket egyszerûnek tekintnk, nem llhatnak kt vagy akr tbb princpiumbl; de miutn ezek a princpiumok nem vlaszthatk szt, vagy inkbb mivel eddig nem fedeztk fel a sztvlasztsuk mdjt, egyszerû anyagokknt jelennek meg elõttnk, s addig, amg ksrlet vagy szlels nem bizonytja, nem kell feltennnk, hogy sszetettek.
A kmiai fogalmak fejlõdst illetõ albbi megjegyzsek termszetesen azokra a szavakra vonatkoznak, amelyek ezeket a fogalmakat kifejezik. Attl a munktl vezrelve, amelyet az 1787-dik vben de Morveau, Berthollet s de Fourcroy urakkal vgeztnk a kmiai nevezktanon, megksreltem az egyszerû testeknek – amennyire csak lehetett – egyszerû nevet adni, s emiatt termszetesen az egyszerû testeket kellett elõszr elnevezni. Minden olyan anyagi nevet meg kellett tartanunk, amelyet mr rgta ismertek a vilgon, s csak kt esetben ltnk a vltoztats szabadsgval; elõszr azoknak az anyagoknak az esetben, amelyeket jonnan fedeztek fel, s mg nem kaptak nevet vagy legalbbis csak rvid ideje ismertk õket s neveiket nem szentestette a nyilvnossg; msodjra akkor, amikor a rgebben vagy jabban elfogadott nevek nyilvnvalan hamis fogalmakat fejeztek ki, amikor a nevek az anyagokat eltrõ, esetleg ellenttes tulajdonsg anyagokkal kevertk ssze. Ebben az esetben nem haboztunk a rgi nevet jjal helyettesteni, s tbbnyire a grg nyelvbõl klcsnztnk szavakat. Igyekeztnk, hogy a szavak az anyagok legltalnosabb s legjellemzõbb tulajdonsgait fejezzk ki, ami radsul segtsget nyjt a kezdõknek, akik nehezebben jegyzik meg az j szt, ha nincs rtelme, s gy korn hozzszoknak ahhoz is, hogy ne fogadjanak el olyan szt, amely nem kapcsoldik hatrozott fogalomhoz.
Azoknak a testeknek, amelyek tbb egyszerû anyag egyeslsbõl kpzõdnek, j neveket adtunk az anyagok termszetnek figyelembevtelvel; de minthogy a kettõs [ktkomponensû] vegyletek szma mr most is igen jelentõs, csak osztlyozssal kerlhettk el a zavart. A fogalmak termszetes rendje szerint az osztly vagy nemzetsg neve az egyedek nagy szmnak kzs tulajdonsgt fejezi ki: a fajok neve ellenben csak az egyedek megklnbztetett minõsgre utal.
Ezek a klnbsgek nem pusztn metafizikusak, ahogy egyesek taln gondoljk, hanem a termszetben gykereznek. "A gyermeket", mondja de Condillac abb, "megtantjk, hogy fnak nevezze az elsõ pldnyt, amelyet mutatnak neki. A kvetkezõ fa ugyanazt a fogalmat jelenti meg, s a gyermek ugyanazt a nevet adja neki. Hasonlan jr el a harmadik s a negyedik esetben, mg vgl a fa szt, amelyet elõszr egyetlen egyedre alkalmazott, egy osztly vagy egy nemzetsg megnevezsre hasznlja majd, elvont fogalomknt, mely ltalban az sszes ft magban foglalja. De amikor a gyermek megtanulja, hogy nem minden fa szolgl ugyanarra a clra, nem mind hoz egyforma gymlcst, hamarosan azt is megtanulja, hogy jellegzetes, egyedi nevekkel klnbztesse meg õket." Minden tudomnynak – s termszetesen a kminak is – ez a logikja.
A savak pldul kt, ltalunk egyszerûnek tartott anyagbl llnak; az egyik hordozza a savassgot, s minden savban kzs, ezrt az osztlyt vagy a nemzetsget errõl az anyagrl kell elnevezni; a msik minden sav esetben sajtos, s a savat megklnbzteti a tbbitõl, teht a fajt errõl az anyagrl kell elnevezni. De a savak tbbsgben a kt alkotelem, a savast princpium s amit savast, klnbzõ arnyokban jelenhet meg, s gy az egyensly vagy a teltettsg sszes lehetsges fokozatt ltrehozza. Ez a helyzet a knsav s a knessav esetben [kn-tiroxid, kn-dioxid]; ugyanannak a savnak a kt llapott a jellegzetes nv vgzõdsnek megvltoztatsval jeleztk [franciul acide sulfurique, illetve acide sulfureux].
A levegõ s a tûz kzs hatsnak kitett fmes anyagok elvesztik fmes csillogsukat, slyuk megnõ s fldszerûv vlnak. Ebben az llapotban, a savakhoz hasonlan, tartalmaznak egy mindannyiukban kzs s egy sajtos princpiumot. Ezrt ugyangy helyesnek tartottuk a kzs princpiumbl levezethetõ gyûjtõnv alatt osztlyba sorolni õket; erre clra az oxid kifejezst fogadtuk el, s annak a fmnek a nevvel klnbztetjk meg az anyagokat, amelyhez a kzs princpium tartozik.
Az ghetõ anyagok a savak s a fmoxidok kztt jellegzetes, egyedi princpiumok, ugyanakkor szmos anyag kzs princpiumaiv is vlhatnak. Sokig csak a kntartalm vegyleteket ismertk ilyennek. Most mr azonban Vandermonde, Monge s Berthollet urak ksrleteibõl tudjuk, hogy a faszn vegylhet a vassal s taln tbb ms fmmel is, s a megfelelõ arnyok szerint acl stb. keletkezhet. Pelletier r ksrleteibõl hasonlkppen tudjuk, hogy a foszfor sok fmes anyaggal vegylhet. Ezeket a klnbzõ vegyleteket a kzs anyagbl vett gyûjtõnevek alatt soroltuk osztlyokba, s a vgzõds erre az analgira utal, mg a megklnbztetõ nv minden esetben a sajtos anyag nevbõl szrmazik.
A hrom egyszerû anyagbl ll testek nevezktana mg nagyobb nehzsget okozott, nemcsak a szmossguk miatt, hanem elsõsorban azrt, mert alkot princpiumaik termszett nem fejezhetjk ki sszetettebb nevek nlkl. Ebbe az osztlyba tartoznak pldul a sk, amelyeknl tekintetbe kellett venni: 1-szr a mindben kzs savast princpiumot, 2-szor a sajtos savat alkot, savasthat princpiumot, 3-szor a ss, fldszerû vagy fmes bzist, amely meghatrozza a s egyedi fajtjt. Itt minden sosztly nevt az osztly minden egyedben kzs, savasthat princpium nevbõl vezettk le, s az egyes fajokat a rjuk jellemzõ ss, fldszerû vagy fmes bzis nevvel klnbztettk meg.
A hrom princpiumbl ll s a princpiumok arnynak puszta eltrse miatt hrom klnbzõ llapotot vehet fel. Az ltalunk elfogadott nevezktan hibs lenne, ha ezeket a klnbzõ llapotokat nem fejezn ki; az llapotok jellst fõknt a klnbzõ sk azonos llapotra egyntetûen alkalmazott vgzõds vltoztatsaival rtk el.
sszefoglalva: eljutottunk oda, hogy mr magbl a nvbõl is azonnal megllapthat, hogy melyik az az ghetõ anyag, amely valamely vegyletbe belp, ez az anyag vegyl-e a savast princpiummal s milyen arnyban, milyen llapotban van a sav, milyen bzissal egyesl, pontos-e a teltettsg, esetleg a sav vagy a bzis flslegben van.
Knnyen felttelezhetõ, hogy mindezt a clt nem rhettk el gy, hogy nhny esetben el ne trjnk a bevett szokstl, s el ne fogadjunk olyan kifejezseket, amelyek elsõ pillantsra esetlennek vagy otrombnak tûnnek. De gy vltk, hogy a fl gyorsan megszokja az j szavakat klnsen akkor, ha ltalnos s sszerû rendszerhez tartoznak. Ugyanakkor sok korbban hasznlt nv, pldul az algaroth [SbOCl], az alembroth [Hg2(NH4)2Cl4.H2O], a pompholix [ZnO], a mar vz, a turpeth [HgSO4·2HgO], a colcotar [Fe2O3] s sok ms nv nem kevsb otromba s szokatlan. Ezek a nevek jelentõs gyakorlat s memria birtokban kapcsolhatk csak a megfelelõ anyagokhoz, klnsen pedig a helyes vegyletosztlyokhoz. Az oleum tartari [K2CO3 teltett oldata], az oleum vitrioli [vagy vitriololaj: tmny knsavoldat], az arznvaj [AsCl3], az antimonvaj [SbCl3], a cinkvirg [ZnO] stb. mg helytelenebb, mert hamis fogalmakat sugall, hiszen az svnyok birodalmban, klnsen pedig a fmek osztlyban nincs vaj, olaj vagy virg; teht az ilyen flrevezetõ neveket viselõ anyagok igazi mrgek.
Amikor a kmiai nevezktanrl szl tanulmnyunkat megjelentettk, az a szemrehnys rt bennnket, hogy megvltoztattuk mestereink nyelvt, melyet tekintlykkel tntettek ki, s rnk hagytak. De a kifogsolk elfelejtettk, hogy maga Bergman s Macquer biztatott bennnket az jtsra. A tuds uppsalai professzor, Bergman r, nem sokkal a halla elõtt levelben azt hagyta meg de Morveau rnak, hogy ne kmlje a helytelen neveket; a tudsok mindig is tudsok lesznek, a tudatlanok annl hamarabb tanulnak.
Jelen munkmat rheti egy taln megalapozottabb kifogs is, miszerint nem vettem figyelembe elõdeim vlemnyt, s a msok vlemnynek vizsglata helyett csak a sajtomat fejtettem ki. Ily mdon nem lehettem olyan mltnyos kollgimmal s mg inkbb a klfldi kmikusokkal szemben, mint szerettem volna. De knyrgm, az olvas lssa be, hogy ha egy bevezetõ munkt idzetek sokasgval tmtem volna tele, ha a tudomny trtnetnek s a tudsok munkinak hosszas elemzsre ragadtattam volna magam, szem elõl tvesztettem volna a magam el tûztt clt, s olyan munkt rtam volna, amelynek olvassa rendkvl frasztotta volna a kezdõket. Az alapokat trgyal tanulmnyban nem a tudomny vagy az emberi gondolkozs trtnett kell trgyalnunk: csak az egyszerûsg s a vilgossg lehet a clunk, s mindent, ami a tanul figyelmt elvonhatja, a legnagyobb gondossgal kell tvoltartanunk; ez olyan t, amelyet mind simbbra kell egyengetnnk, s meg kell ksrelnnk, hogy minden akadlyt eltvoltsunk rla, amely feltartztathat. A tudomnyok, termszetkbõl addan, elg sok nehzsget hoznak felsznre; ne szaportsuk idegen problmkkal a szmukat. De emellett a kmikusok knnyen megrtik, hogy munkm elsõ rszben nagyon kevs hasznt veszem azoknak a ksrleteknek, amelyeket nem magam vgeztem el: ha brmikor a nv emltse nlkl idzem Berthollet r, Fourcroy r, de la Place r, Monge r s ltalban azoknak a ksrleteit vagy elkpzelseit, akiknek szempontjai megegyeznek az enymekkel, annak tudhat be, hogy a gyakori tallkozsok, valamint eszmink, szlelseink s gondolkodsmdunk kzlsnek szoksa nyomn kzs gondolatok alakultak ki, s az ember gyakran nehezen ismeri fel a sajtjt.
Ama rendszerezsre vonatkoz megjegyzseim, amelyet kvetendõnek tartottam a bizonytkok s a fogalmak csoportostsakor, csak a munka elsõ rszt rintik. Csak ez tartalmazza az ltalam elfogadott tanok ltalnos sszegzst, s ezt a rszt elemi szinten kvntam megrni.
A msodik rsz fõknt a semleges sk nevezktannak tblzatait tartalmazza. Ezekhez csak ltalnos magyarzatokat fûztem azzal a cllal, hogy megmutassam a klnfle ismert savak elõlltsnak legegyszerûbb eljrsait. Ebben a rszben semmit sem tekinthetek sajt eredmnyemnek, s a klnbzõ szerzõk munkiban lert folyamatok nagyon rvid sszefoglalst nyjtom.
A harmadik rszben rszletesen ismertetem a modern kmia sszes mûvelett. Rgta gondolom, hogy szksg van ilyenfajta munkra, s meg vagyok arrl gyõzõdve, hogy nem lesz haszontalan. A ksrleti mdszereket – klnsen a modern kmiban – nem ismerik kellõkppen; ha az Akadminak benyjtott rtekezseimben rszletesebben leram volna a ksrleti mûveleteket, valsznûleg jobban megrtettem volna magam, s a tudomny gyorsabban fejlõdtt volna. A harmadik rszben trgyalt anyag elrendezse csaknem tetszõlegesnek tûnt nekem; az egyes fejezetekben csak azokat a mûveleteket rendeztem osztlyokba, amelyek a leginkbb kapcsoldtak egymshoz. Aligha kell megjegyeznem, hogy ezt a rszt semmilyen ms munkbl nem vehettem t, s a legfontosabb tmkban csak sajt ksrleteimre tmaszkodhattam.
Az elõszt de Condillac abb nhny szrevtelvel zrom, amely vlemnyem szerint igen hûen lerja a kmia nem is oly rgi llapott. Ezek az szrevtelek ms trgyra vonatkoznak, de nem vesztenek rtkkbõl, ha alkalmazsuk helynvalnak tûnik.
"Ahelyett, hogy a megismerni kvnt dolgokat megfigyeltk volna, inkbb elkpzeltk õket. Az egyik rosszul megalapozott feltevstõl a msikig haladva vgl megtvesztettk magunkat a hibk sokasgval. Ezek a hibk elõtletekk vltak s – termszetesen – alapelvekknt fogadtuk õket el, s gy egyre jobban megtvesztettk magunkat. Gondolkodsmdunk is kptelen; rosszul hasznljuk azokat a szavakat, amelyeket nem rtnk, s ezt a gondolkods mûvszetnek nevezzk. Amikor a dolgok ilyen mretet ltenek, amikor a hibk ennyire felgylemlenek, csak egyetlen gygymd van a gondolkods rendjnek helyrelltsra: mindent el kell felejteni, amit tanultunk, fogalmainkat vissza kell vezetni forrsukhoz, vgig kell kvetnnk keletkezsk lncolatt, s, ahogy az n Lord Bacon-m mondja, jra kell alkotni az emberi rtelmet."
"Ez a gygymd egyre nehezebb vlik, amint egyre tanultabbnak vljk magunkat. Nem kellene mindenkinek megrtenie a legvilgosabb, a legpontosabb s a leginkbb rendszerezett tudomnyos munkkat? Valjban azok, akik soha semmit nem tanultak, jobban meg fogjk õket rteni azoknl, akik sokat tanultak, s mg jobban azoknl, akik sokat rtak."
Az tdik fejezet vgn de Condillac abb hozzfûzi: "De a tudomnyok vgl is haladtak, mert a filozfusok nagyobb figyelmet szenteltek az szlelsnek, s olyan pontoss tettk nyelvket, amilyen pontossgot szlelseikben alkalmaztak: nyelvk javtsa nyomn jobban gondolkoznak."
|