chemia
Beadand
 
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Nzettsg
Induls: 2007-02-27
 
Kmia trtnete
Kmia trtnete : Kzpkor

Kzpkor

  2007.02.27. 17:03

Lavoasier

Antoine Lavoisier
(1743-1794)

Elõsz "A kmia alapjai"-hoz*

 

Forrs: Panopticon Lavoisier
Amikor az itt kvetkezõ munkba kezdtem, mindssze azt az rtekezst akartam rszletesebben megmagyarzni, amelyet a Tudomnyos Akadmia 1787. prilis havban tartott nyilvnos lsn adtam elõ a kmiai nevezktan megjtsnak s tkletestsnek szksgessgrõl. Ezen munklkodva minden eddiginl jobban rzkeltem de Condillac abb [1714–1780] kvetkezõ maximinak igazsgt (mondatai a Logikbl s nhny ms munkjbl szrmaznak):

"Csak a szavak kzegnek kzvettsvel gondolkozunk. – A nyelvek valdi analitikus mdszerek. – Az az algebra, amelyet mindenfajta kifejezsben a legegyszerûbb, a legegzaktabb s a lehetõ legjobb mdon alkalmaznak rendeltetsnek betltse rdekben, egyszersmind nyelv s analitikus mdszer. – A gondolkods mûvszete nem tbb, mint  jl megalkotott nyelv."

Mikzben gy vltem, hogy a nevezktan kialaktsval foglalkozom, s a kmiai nyelv tkletestsn kvl semmilyen clt nem tûztem magam el, anlkl hogy megakadlyozhattam vola, munkm fokozatosan talakult a kmia alapjairl szl tanulmnny.

A nevezktan azrt nem vlaszthat el magtl a tudomnytl, mert a fizikai tudomny minden gnak hrom dologbl kell llnia: a tudomny trgyt kpezõ tnyek sorbl, a tnyeket reprezentl fogalmakbl s a fogalmak kifejezsre szolgl szavakbl. Egy pecst hrom lenyomathoz hasonlan a sznak ltre kell hoznia a fogalmat, s a fogalomnak le kell kpeznie a tnyt. S mivel a fogalmak a szavak rvn õrizhetõk meg s kzlhetõk, szksgkppen semmilyen tudomny nyelvt sem tkletesthetjk a tudomny egyidejû tkletestse nlkl; msrszt a tudomnyt sem tkletesthetjk a hozz tartoz nyelv vagy nevezktan tkletestse nlkl. Brmilyen biztosak legyenek is brmely tudomny tnyei, s brmilyen helyes fogalmakat alkossunk is ezekrõl a tnyekrõl, ha nincsenek olyan szavaink, amelyekkel ezek pontosan kifejezhetõk, csak hamis benyomsokat kzlhetnk msokkal.

A figyelmes olvas a knyv elsõ rszben gyakran tall majd bizonytkot a fenti szrevtelek igazra. De miutn munkm sorn olyan rendszerezst kellett kvetnem, amely lnyegben klnbzik az eddig publiklt kmiai mûvekben elfogadott rendszerezstõl, helynval megmagyarznom az erre ksztetõ okokat.

A geometriban, s valjban a tudomny minden gban elfogadott maxima, hogy a vizsglat sorn az ismert tnyektõl kell az ismeretlenek fel haladnunk. Kisgyermekkorban fogalmaink a hinybl fakadnak; a hiny rzete hozza ltre a kielglst nyjt trgy fogalmt. Ily mdon az rzetek, szlelsek, elemzsek sorbl szukcesszv fogalomlncolat keletkezik, amely gy kapcsoldik ssze, hogy a gondos megfigyelõ az emberi tuds sszessgnek rendjt s kapcsolatt visszafejtheti egy bizonyos pontig.

Amikor brmely tudomny tanulmnyozsba kezdnk, a tudomny tekintetben a gyermekhez hasonl helyzetben vagyunk; s az az t, amelyen haladnunk kell, pontosan olyan, mint amilyet a termszet kvet a gyermekek fogalmainak kialakulsakor. A gyermek fogalma pusztn rzettel keltett hats; egy fizikai tudomny tanulmnyozsnak kezdetn ugyangy nem fogalmat kell alkotnunk, hanem egy ksrlet vagy egy szlels szksgszerû kvetkezmnyt s kzvetlen hatst kell megllaptanunk. Ugyanakkor az, aki tudomnyos plyra lp, sokkal kedvezõtlenebb helyzetben van az elsõ fogalmait kialakt gyermeknl. A termszet a gyermeknek tbbfle mdot ad azoknak a hibknak a kikszblsre, amelyeket az õt krlvevõ trgyak hasznnak vagy krnak megllaptsban elkvethet. tleteit minden alkalommal korriglja a tapasztalat; a hiny s a fjdalom a hibs tlet szksgszerû kvetkezmnye, a kielgls s az rm a helyes tlet. Ilyen mesterek vezetsvel informciink nem vallhatak kudarcot; ha a hiny s a fjdalom a helytelen viselkeds kvetkezmnye, gyorsan megtanuljuk a helyes gondolkodst.

A tudomnyok tanulmnyozsa s gyakorlsa sorn ez mskpp van; tves tleteink sem ltnket, sem boldogulsunkat nem befolysoljk, s semmilyen fizikai szksglet nem knyszert a helyesbtskre. A fantzia azonban, mely mindig az igazsg hatrain tl barangol, az egoizmussal s azzal az nbizalommal prosulva, melyet oly szvesen bocstunk meg, olyan kvetkeztetsek levonsra ksztet, amelyek nem szrmaznak kzvetlenl a tnyekbõl; gy bizonyos mrtkben nmagunk flrevezetsben vlunk rdekeltt. Ezrt semmikppen sem csoda, hogy a fizika tudomnyban a kvetkeztetsek levonsa helyett sokszor lnek feltevsekkel. Ezek a feltevsek egyik korrl a msikra szllnak, nagyobb slyt nyernek a tekintlyek tmogatsa nyomn, s vgl mg a blcsek is alapigazsgknt fogadjk  el õket.

Az effle hibk megelõzsnek – s ha mr ltrejttek, korriglsuknak – egyetlen mdja, hogy gondolkodsunkat, amennyire csak lehet, kordban tartjuk s egyszerûstjk. Ez teljes mrtkben tõlnk fgg, s semmibevtele hibink egyetlen forrsa. Csak a tnyekben bzhatunk meg. Ezeket a termszet trja elnk s nem csaphatnak be. Gondolkodsunkat minden esetben ksrlettel kell ellenõriznnk, s csak a ksrlet s szlels termszetes tjn kereshetjk az igazsgot. gy a matematikusok az adatok puszta rendezsvel kapjk meg egy problma megoldst, s ha gondolkodsukat ilyen egyszerû lpsekre bontjk, olyan magtl rtetõdõ kvetkeztetsekhez jutnak, hogy soha nem tvesztik szem elõl az õket vezetõ nyilvnvalsgot.

Eme igazsgokrl mlyen meggyõzõdve annak a trvnynek vetettem magam al, hogy mindig az ismerttõl az ismeretlen fel haladjak, soha ne vonjak le semmilyen kvetkeztetst, amely nem kvetkezik kzvetlenl s szksgszerûen az szlelsbõl vagy a ksrletbõl, s a tnyeket s a belõlk levonand kvetkeztetseket mindig gy rendezzem el, hogy azok, akik kezdõk a kmia tanulmnyozsban, alaposan s minl knnnyebben megrthessk õket. Ezrt el kellett trnem a kmiai kurzusok s rtekezsek szoksos sorrendjtõl; mert ezek mindig ismertnek ttelezik fel a tudomny alapelveit, amelyeket a tanulnak vagy az olvasnak egyltaln nem kell tudnia, amg az egymst kvetõ fejezetekben el nem magyarzzk õket. Majdnem mindig az anyag elemeinek trgyalsval, az affinitsi tblzatok magyarzatval kezdik a tantst anlkl, hogy a kmia alapvetõ jelensgeit mr a kezdet kezdetn megismertetnk: olyan kifejezseket hasznlnak, amelyeket nem definiltak, s azoktl vrjk el, hogy rtsk a tudomnyt, akiket ppen most kezdtek tantani. Be kell ltni, hogy az elsõ kurzus sorn a kminak csak nagyon kis rsze sajtthat el, az elsõ idõszak alig elegendõ arra, hogy a tudomny nyelve ismerõss vljk a flnek, vagy a berendezsek ismerõss vljanak a szemnek. Majdnem lehetetlen, hogy valakibõl hrom-ngy ves lland elmlyedsnl hamarabb legyen kmikus.

Ezek a nehzsgek inkbb a tants mdjbl, semmint a trgy termszetbõl fakadnak, s hogy elkerljem õket, j kmiai rendszerezst alkalmaztam, amely megtlsem szerint jobban megfelel a termszet rendjnek. Elismerem azonban, hogy mikzben az egyik nehzsget igyekeztem elkerlni, ms problmkba bonyoldtam, s ezek nmelyikt nem sikerlt megoldanom; meg vagyok azonban gyõzõdve, hogy ezek nem az ltalam alkalmazott rendszerbõl erednek, hanem inkbb azoknak a hinyossgoknak a kvetkezmnyei, amelyektõl a kmia mg ma is szenved. Ebben a tudomnyban mg sok ttong szakadk tri meg a tnyek sort, s gyakran rendkvl nehz sszeegyeztetni a tnyeket. A geometritl eltrõen a kmia nem teljesen kidolgozott tudomny, amelynek rszei szorosan kapcsoldnak egymshoz. Jelenlegi haladsa azonban olyan gyors, s az j elmlet alkalmazsval a tnyek olyan rvendetesen rendezõdtek el, hogy okkal remlhetjk: mg a mi idõnkben megkzeltheti annak a tkletessgnek a legmagasabb fokt, amelyre kpes.

Attl a szigor trvnytõl, hogy nem vonhat le olyan kvetkeztets, amelyet nem indokolnak tkletesen a ksrletek, s hogy a tnyek hinya soha nem ptolhat, soha nem trtem el, s ennlfogva ebben a munkban nem foglalkoztam a kminak azzal az gval, amely az affinitsokat trgyalja, br a kmia sszes terlete kzl taln ezt alapoztk meg a leginkbb szmtsokkal, mert tkletesen szisztematikus trgyalsra redukldott. Geoffroy, Bergman, Scheele, de Morveau, Kirwan urak s sokan msok szmos tnyt gyûjtttek ssze, s az eredmnyek csak megfelelõ rendezsre vrnak; az alapvetõ adatok azonban mg mindig hinyoznak, vagy legalbbis ezeket az adatokat vagy nem definiltuk kellõkppen, vagy nem bizonytottuk elegendõen ahhoz, hogy a kmia ily fontos gnak alapjv vlhassanak. Az affinitsok vagy vlasztott vonzsok tudomnya ugyanazt a helyet foglalja el a kmia tbbi gval szemben, mint a magasabb vagy transzcendentlis geometria az egyszerûbb s elemi rsszel szemben; s helytelennek tartottam, hogy azokat az egyszerû s vilgos elemeket, amelyeket olvasim nagyobbik hnyada hitem szerint knnyen megrt majd, azok kz a tisztzatlan problmk kz illesszem, amelyek mg mindig jelen vannak a kmiai tudomny eme igen hasznos s szksges gban.

Taln az egoizmus – anlkl, hogy szrevettem volna – mg inkbb tpllja ezt a vlemnyt. De Morveau r most jelenteti meg Affinits cmû cikkt a Methodical Encyclopediban, s egynl tbb okom is van arra, hogy ne kezdjek abba a munkba, amellyel õ foglalkozik.

Ktsgtelenl meglepets lesz, hogy a kmia elemeirõl szl tanulmny nem szentel fejezetet az anyagot alkot elemi rszeknek; itt ragadom meg az alkalmat, hogy megjegyezzem: az az elõszeretet, amellyel a termszetben tallhat testeket hrom vagy ngy elemre vezetik vissza, a grg filozfusok rnk hagyott elõtletbõl fakad. Az az elkpzels, hogy a termszet sszes ismert anyagt ngy elem alkotja vltoz arnyban, puszta hipotzis, s jval azelõtt fogalmazdott meg, hogy a ksrleti filozfia vagy a kmia elsõ alapelveit megalkottk volna. Akkor, a tnyek hinyban, rendszereket alkottak; mi, akik tnyeket sorakoztatunk fel, kszek vagyunk ezek elvetsre, ha nem felelnek meg a tnyeknek, vagy elõtletek. A humn filozfia eme atyjainak tekintlye mg sokat nyom a latban, s okkal flhetnk attl, hogy a kvetkezõ genercikra is rnehezedik.

Igen figyelemremlt, hogy a ngy elem tant tmogat, szmos filozofikus kmikus dacra nem egy olyan kmikus van, aki a tnyek nyomn tbb elemet is bevezetett elmletbe. Az elsõ kmikusok, akik a betûk jjszletse utn rtak, a knt s a st elemi anyagnak tekintettk, amely szmos anyag alkotrsze, ezrt nem ngy, hanem hat elemet fogadtak el. Becher hromfle fldet ttelezett fel, s gy vlte. hogy a klnbzõ fmes anyagok ezek eltrõ arny kombincibl keletkeznek. Stahl mdostotta ezt a rendszert, majd a kmikusok hasonl vltoztatsokat s bõvtseket vgeztek vagy kpzeltek el. Az emltett kmikusok mind az letk folyamn uralkod korszellem hatsa alatt lltak, amely megelgedett a bizonytkok nlkli kijelentsekkel, vagy legalbbis gyakran bizonytkknt fogadta el a legkisebb valsznûsget, amelyet nem tmasztott al a modern filozfia ltal megkvetelt szigor elemzs.

Ami az elemek szmrl s termszetrõl mondhat, vlemnyem szerint teljes mrtkben metafizikai fejtegetsek trgya. A tma hatrtalanul sok problmt vet fel, ezek ezerflekppen is megoldhatk s minden valsznûsg szerint nem egy kzlk sszhangban van a termszettel. Ezrt csak annyit fûzk ehhez a trgyhoz, hogy ha az elem szval az anyagot alkot egyszerû s oszthatatlan atomokat akarjuk kifejezni, rendkvl valsznû, hogy semmit sem tudunk rla; de ha az elemekkel vagy a testek princpiumaival annak az utols pontnak a fogalmt fejezzk ki, ameddig az elemzs kpes elmenni, az sszes olyan anyagot el kell fogadnunk elemknt, amelyre a testeket, brmely mdszerrel, le tudjuk bontani. Nincs jogunk hatrozottan kijelenteni, hogy azok az anyagok, amelyeket egyszerûnek tekintnk, nem llhatnak kt vagy akr tbb princpiumbl; de miutn ezek a princpiumok nem vlaszthatk szt, vagy inkbb mivel eddig nem fedeztk fel a sztvlasztsuk mdjt, egyszerû anyagokknt jelennek meg elõttnk, s addig, amg ksrlet vagy szlels nem bizonytja, nem kell feltennnk, hogy sszetettek.

A kmiai fogalmak fejlõdst illetõ albbi megjegyzsek termszetesen azokra a szavakra vonatkoznak, amelyek ezeket a fogalmakat kifejezik. Attl a munktl vezrelve, amelyet az 1787-dik vben de Morveau, Berthollet s de Fourcroy urakkal vgeztnk a kmiai nevezktanon, megksreltem az egyszerû testeknek – amennyire csak lehetett – egyszerû nevet adni, s emiatt termszetesen az egyszerû testeket kellett elõszr elnevezni. Minden olyan anyagi nevet meg kellett tartanunk, amelyet mr rgta ismertek a vilgon, s csak kt esetben ltnk a vltoztats szabadsgval; elõszr azoknak az anyagoknak az esetben, amelyeket jonnan fedeztek fel, s mg nem kaptak nevet vagy legalbbis csak rvid ideje ismertk õket s neveiket nem szentestette a nyilvnossg; msodjra akkor, amikor a rgebben vagy jabban elfogadott nevek nyilvnvalan hamis fogalmakat fejeztek ki, amikor a nevek az anyagokat eltrõ, esetleg ellenttes tulajdonsg anyagokkal
kevertk ssze. Ebben az esetben nem haboztunk a rgi nevet jjal helyettesteni, s tbbnyire a grg nyelvbõl klcsnztnk szavakat. Igyekeztnk, hogy a szavak az anyagok legltalnosabb s legjellemzõbb tulajdonsgait fejezzk ki, ami radsul segtsget nyjt a kezdõknek, akik nehezebben jegyzik meg az j szt, ha nincs rtelme, s gy korn hozzszoknak ahhoz is, hogy ne fogadjanak el olyan szt, amely nem kapcsoldik hatrozott fogalomhoz.

Azoknak a testeknek, amelyek tbb egyszerû anyag egyeslsbõl kpzõdnek, j neveket adtunk az anyagok termszetnek figyelembevtelvel; de minthogy a kettõs [ktkomponensû] vegyletek  szma mr most is igen jelentõs, csak osztlyozssal kerlhettk el a zavart. A fogalmak termszetes rendje szerint az osztly vagy nemzetsg neve az egyedek nagy szmnak kzs tulajdonsgt fejezi ki: a fajok neve ellenben csak az egyedek megklnbztetett minõsgre utal.

Ezek a klnbsgek nem pusztn metafizikusak, ahogy egyesek taln gondoljk, hanem a termszetben gykereznek. "A gyermeket", mondja de Condillac abb, "megtantjk, hogy fnak nevezze az elsõ pldnyt, amelyet mutatnak neki. A kvetkezõ fa ugyanazt a fogalmat jelenti meg, s a gyermek ugyanazt a nevet adja neki. Hasonlan jr el a harmadik s a negyedik esetben, mg vgl a fa szt, amelyet elõszr egyetlen egyedre alkalmazott, egy osztly vagy egy nemzetsg megnevezsre hasznlja majd, elvont fogalomknt, mely ltalban az sszes ft magban foglalja. De amikor a gyermek megtanulja, hogy nem minden fa szolgl ugyanarra a clra, nem mind hoz egyforma gymlcst, hamarosan azt is megtanulja, hogy jellegzetes, egyedi nevekkel klnbztesse meg õket." Minden tudomnynak –  s termszetesen a kminak is – ez a logikja.

A savak pldul kt, ltalunk egyszerûnek tartott anyagbl llnak; az egyik hordozza a savassgot, s minden savban kzs, ezrt az osztlyt vagy a nemzetsget errõl az anyagrl kell elnevezni; a msik minden sav esetben sajtos, s a savat megklnbzteti a tbbitõl, teht a fajt errõl az anyagrl kell elnevezni. De a savak tbbsgben a kt alkotelem, a savast princpium s amit savast, klnbzõ arnyokban jelenhet meg, s gy az egyensly vagy a teltettsg sszes lehetsges fokozatt ltrehozza. Ez a helyzet a knsav s a knessav esetben [kn-tiroxid, kn-dioxid]; ugyanannak a savnak a kt llapott a jellegzetes nv vgzõdsnek megvltoztatsval jeleztk [franciul acide sulfurique, illetve acide sulfureux].

A levegõ s a tûz kzs hatsnak kitett fmes anyagok elvesztik fmes csillogsukat, slyuk megnõ s fldszerûv vlnak. Ebben az llapotban, a savakhoz hasonlan, tartalmaznak egy mindannyiukban kzs s egy sajtos princpiumot. Ezrt ugyangy helyesnek tartottuk a kzs princpiumbl levezethetõ gyûjtõnv alatt osztlyba sorolni õket; erre clra az oxid kifejezst fogadtuk el, s annak a fmnek a nevvel klnbztetjk meg az anyagokat, amelyhez a kzs princpium tartozik.

Az ghetõ anyagok a savak s a fmoxidok kztt jellegzetes, egyedi princpiumok, ugyanakkor szmos anyag kzs princpiumaiv is vlhatnak. Sokig csak a kntartalm vegyleteket ismertk ilyennek. Most mr azonban Vandermonde, Monge s Berthollet urak ksrleteibõl tudjuk, hogy a faszn vegylhet a vassal s taln tbb ms fmmel is, s a megfelelõ arnyok szerint acl stb. keletkezhet. Pelletier r ksrleteibõl hasonlkppen tudjuk, hogy a foszfor sok fmes anyaggal vegylhet. Ezeket a klnbzõ vegyleteket a kzs anyagbl vett gyûjtõnevek alatt soroltuk osztlyokba, s a vgzõds erre az analgira utal, mg a megklnbztetõ nv minden esetben a sajtos anyag nevbõl szrmazik.

A hrom egyszerû anyagbl ll testek nevezktana mg nagyobb nehzsget okozott, nemcsak a szmossguk miatt, hanem elsõsorban azrt, mert alkot princpiumaik termszett nem fejezhetjk ki sszetettebb nevek nlkl. Ebbe az osztlyba tartoznak pldul a sk, amelyeknl tekintetbe kellett venni: 1-szr a mindben kzs savast princpiumot, 2-szor a sajtos savat alkot, savasthat princpiumot, 3-szor a ss, fldszerû vagy fmes bzist, amely meghatrozza a s egyedi fajtjt. Itt minden sosztly nevt az osztly minden egyedben kzs, savasthat princpium nevbõl vezettk le, s az egyes fajokat a rjuk jellemzõ ss, fldszerû vagy fmes bzis nevvel klnbztettk meg.

A hrom princpiumbl ll s a princpiumok arnynak puszta eltrse miatt hrom klnbzõ llapotot vehet fel. Az ltalunk elfogadott nevezktan hibs lenne, ha ezeket a klnbzõ llapotokat nem fejezn ki; az llapotok jellst fõknt a klnbzõ sk azonos llapotra egyntetûen alkalmazott vgzõds vltoztatsaival rtk el.

sszefoglalva: eljutottunk oda, hogy mr magbl a nvbõl is azonnal megllapthat, hogy melyik az az ghetõ anyag, amely valamely vegyletbe belp, ez az anyag vegyl-e a savast princpiummal s milyen arnyban, milyen llapotban van a sav, milyen bzissal egyesl, pontos-e a teltettsg, esetleg a sav vagy a bzis flslegben van.

Knnyen felttelezhetõ, hogy mindezt a clt nem rhettk el gy, hogy nhny esetben el ne trjnk a bevett szokstl, s el ne fogadjunk olyan kifejezseket, amelyek elsõ pillantsra esetlennek vagy otrombnak tûnnek. De gy vltk, hogy a fl gyorsan megszokja az j szavakat klnsen akkor, ha ltalnos s sszerû rendszerhez tartoznak. Ugyanakkor sok korbban hasznlt nv, pldul az algaroth [SbOCl], az alembroth [Hg2(NH4)2Cl4.H2O], a pompholix [ZnO], a mar vz, a turpeth [HgSO4·2HgO], a colcotar [Fe2O3] s sok ms nv nem kevsb otromba s szokatlan. Ezek a nevek jelentõs gyakorlat s memria birtokban kapcsolhatk csak a megfelelõ anyagokhoz, klnsen pedig a helyes vegyletosztlyokhoz. Az oleum tartari [K2CO3 teltett oldata], az oleum vitrioli [vagy vitriololaj: tmny knsavoldat], az arznvaj [AsCl3], az antimonvaj [SbCl3], a cinkvirg [ZnO] stb. mg helytelenebb, mert hamis fogalmakat sugall, hiszen az svnyok birodalmban, klnsen pedig a fmek osztlyban nincs vaj, olaj vagy virg; teht az ilyen flrevezetõ neveket viselõ anyagok igazi mrgek.

Amikor a kmiai nevezktanrl szl tanulmnyunkat megjelentettk, az a szemrehnys rt bennnket, hogy megvltoztattuk mestereink nyelvt, melyet tekintlykkel tntettek ki, s rnk hagytak. De a kifogsolk elfelejtettk, hogy maga Bergman s Macquer biztatott bennnket az jtsra. A tuds uppsalai professzor, Bergman r, nem sokkal a halla elõtt levelben azt hagyta meg de Morveau rnak, hogy ne kmlje a helytelen neveket; a tudsok mindig is tudsok lesznek, a tudatlanok annl hamarabb tanulnak.

Jelen munkmat rheti egy taln megalapozottabb kifogs is, miszerint nem vettem figyelembe elõdeim vlemnyt, s a msok vlemnynek vizsglata helyett csak a sajtomat fejtettem ki. Ily mdon nem lehettem olyan mltnyos kollgimmal s mg inkbb a klfldi kmikusokkal szemben, mint szerettem volna. De knyrgm, az olvas lssa be, hogy ha egy bevezetõ munkt idzetek sokasgval tmtem volna tele, ha a tudomny trtnetnek s a tudsok munkinak hosszas elemzsre ragadtattam volna magam, szem elõl tvesztettem volna a magam el tûztt clt, s olyan munkt rtam volna, amelynek olvassa rendkvl frasztotta volna a kezdõket. Az alapokat trgyal tanulmnyban nem a tudomny vagy az emberi gondolkozs trtnett kell trgyalnunk: csak az egyszerûsg s a vilgossg lehet a clunk, s mindent, ami a tanul figyelmt elvonhatja, a legnagyobb gondossgal kell tvoltartanunk; ez olyan t, amelyet mind simbbra kell egyengetnnk, s meg kell ksrelnnk, hogy minden akadlyt eltvoltsunk rla, amely feltartztathat. A tudomnyok, termszetkbõl addan, elg sok nehzsget hoznak felsznre; ne szaportsuk idegen problmkkal a szmukat. De emellett a kmikusok knnyen megrtik, hogy munkm elsõ rszben nagyon kevs hasznt veszem azoknak a ksrleteknek, amelyeket nem magam vgeztem el: ha brmikor a nv emltse nlkl idzem Berthollet r, Fourcroy r, de la Place r, Monge r s ltalban azoknak a ksrleteit vagy elkpzelseit, akiknek szempontjai megegyeznek az enymekkel, annak tudhat be, hogy a gyakori tallkozsok, valamint eszmink, szlelseink s gondolkodsmdunk kzlsnek szoksa nyomn kzs gondolatok alakultak ki, s az ember gyakran nehezen ismeri fel a sajtjt.

Ama rendszerezsre vonatkoz megjegyzseim, amelyet kvetendõnek tartottam a bizonytkok s a fogalmak csoportostsakor, csak a munka elsõ rszt rintik. Csak ez tartalmazza az ltalam elfogadott tanok ltalnos sszegzst, s ezt a rszt elemi szinten kvntam megrni.

A msodik rsz fõknt a semleges sk nevezktannak tblzatait tartalmazza. Ezekhez csak ltalnos magyarzatokat fûztem azzal a cllal, hogy megmutassam a klnfle ismert savak elõlltsnak legegyszerûbb eljrsait. Ebben a rszben semmit sem tekinthetek sajt eredmnyemnek, s a klnbzõ szerzõk munkiban lert folyamatok nagyon rvid sszefoglalst nyjtom.

A harmadik rszben rszletesen ismertetem a modern kmia sszes mûvelett. Rgta gondolom, hogy szksg van ilyenfajta munkra, s meg vagyok arrl gyõzõdve, hogy nem lesz haszontalan. A ksrleti mdszereket – klnsen a modern kmiban – nem ismerik kellõkppen; ha az Akadminak benyjtott rtekezseimben rszletesebben leram volna a ksrleti mûveleteket, valsznûleg jobban megrtettem volna magam, s a tudomny gyorsabban fejlõdtt volna. A harmadik rszben trgyalt anyag elrendezse csaknem tetszõlegesnek tûnt nekem; az egyes fejezetekben csak azokat a mûveleteket rendeztem osztlyokba, amelyek a leginkbb kapcsoldtak egymshoz. Aligha kell megjegyeznem, hogy ezt a rszt semmilyen ms munkbl nem vehettem t, s a legfontosabb tmkban csak sajt ksrleteimre tmaszkodhattam.

Az elõszt de Condillac abb nhny szrevtelvel zrom, amely vlemnyem szerint igen hûen lerja a kmia nem is oly rgi llapott. Ezek az szrevtelek ms trgyra vonatkoznak, de nem vesztenek rtkkbõl, ha alkalmazsuk helynvalnak tûnik.

"Ahelyett, hogy a megismerni kvnt dolgokat megfigyeltk volna, inkbb elkpzeltk õket. Az egyik rosszul megalapozott feltevstõl a msikig haladva vgl megtvesztettk magunkat a hibk sokasgval. Ezek a hibk elõtletekk vltak s – termszetesen – alapelvekknt fogadtuk õket el, s gy egyre jobban megtvesztettk magunkat. Gondolkodsmdunk is kptelen; rosszul hasznljuk azokat a szavakat, amelyeket nem rtnk, s ezt a gondolkods mûvszetnek nevezzk. Amikor a dolgok ilyen mretet ltenek, amikor a hibk ennyire felgylemlenek, csak egyetlen gygymd van a gondolkods rendjnek helyrelltsra: mindent el kell felejteni, amit tanultunk, fogalmainkat vissza kell vezetni forrsukhoz, vgig kell kvetnnk keletkezsk lncolatt, s, ahogy az n Lord Bacon-m mondja, jra kell alkotni az emberi rtelmet."

"Ez a gygymd egyre nehezebb vlik, amint egyre tanultabbnak vljk magunkat. Nem kellene mindenkinek megrtenie a legvilgosabb, a legpontosabb s a leginkbb rendszerezett tudomnyos munkkat? Valjban azok, akik soha semmit nem tanultak, jobban meg fogjk õket rteni azoknl, akik sokat tanultak, s mg jobban azoknl, akik sokat rtak."

Az tdik fejezet vgn de Condillac abb hozzfûzi: "De a tudomnyok vgl is haladtak, mert a filozfusok nagyobb figyelmet szenteltek az szlelsnek, s olyan pontoss tettk nyelvket, amilyen pontossgot szlelseikben alkalmaztak: nyelvk javtsa nyomn jobban gondolkoznak."

 
Chat
Ha krdsed vagy vlemnyed van!
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
ra
 
Mai dtum
2025. Mjus
HKSCPSV
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
Oldalak
 
Zene
 

A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG