Fiziolgiai fejtegetsek
azokat a ksrleteket illetõen, amelyekkel a ngy peripatetikus elemet vagy a kevert testek hrom kmiai [alkmiai] princpiumt szoks bizonytani
...
Elsõ rsz

...
Philoponus s
Themistius hamarosan a hasonl tulajdonsgokat egsztette ki, viszonozva az udvarias gesztust.
Eleutherius ebben az elfoglaltsgban tallta ket, s hogy elejt vegye a tovbbi idpazarlsnak, mert nem akartak sok idt elvesztegetni, emlkeztette ket arra, hogy udvariaskods helyett az rvekkel kellene inkbb trdnik. Ezutn
Carneadeshez fordult, nem csekly rm (mondta), hogy a szerencse ma este idevezrelt. Hiszen ppen abban a trgyban gytrtek rgta ktsgek, amelyet meg akartok vitatni. s mivel egy ilyen fontos krdsrl most azok beszlnek, akik nagyon eltr vlemnyt vallanak rla, de annyira keresik az igazsgot, hogy kszek elfogadni, brki, brmilyen krlmnyek kztt trja is eljk, csak azt grhetem, hogy mieltt elvlnnk egymstl, vagy a ktsgeimet vesztem el, vagy azt a remnyemet, hogy ezek a ktsgek valaha megszûnnek.
Eleutherius nem tartott itt sznetet, hanem, hogy megelzze a vlaszt, csaknem ugyanazzal a llegzettel folytatta, nem kevss rlk annak, hogy ez alkalommal inkbb a ksrletekhez, semmint a szillogizmusokhoz ragaszkodtok. Mert n, ktsgtelenl hozztok hasonlan, mr rgen megfigyeltem, hogy azok a dialektikus ravaszkodsok, amelyeket a skolasztikusok elszeretettel hasznlnak a fiziolgiai rejtlyekre, inkbb az elmssgk fitogtatsra szolglnak, semmint az igazsgot kutatk tudsnak gyaraptsra vagy ktsgeik eloszlatsra. Ezek a megtveszt okoskodsok gyakran zavarba ejtik, nha elnmtjk, s csak ritkn elgtik ki az embert. Olyanok, mint a bûvsztrkkk; nem is ktsges, hogy becsapnak, br az ember sokszor nem tudja, hogyan szedtk r. Ezrt gy vlem, igen blcsen teszitek, ha a jelen krds tekintetben azokat a
jelensgeket vizsgljtok, amelyeket ksrletek trnak fel, klnsen azrt, mert rzkeinket, amelyek rvn oly sokat tudunk a testi dolgokrl, megtvesztheti, ha a messzire men s elvont kvetkeztetst hvjuk segtsgl, amikor meg akarjuk ismerni, melyek azoknak az rzkelhet dolgoknak az rzkelhet komponensei, amelyeket naponta ltunk s kzbe vesznk, s amelyeknek felteheten szabadsgukban ll az ket alkot egyszerû testekk sztbogozdni (ha kifejezhetem gy magam). Hozzfûzte mg, hogy szeretn, ha nem csigznk tovbb a vrakozst, s br tartott tle, nem feledkeztek el a vithoz szksges semmilyen elkszletrl, s leszgezik, mit kell rteni a princpium vagy elem sz alatt.
Carneades megksznte a figyelmeztetst, s azt mondta, ilyen fontos dologrl nem feledkeztek meg. De mert riemberek s nagyon tvol ll tlk az a ktes mulatsg, hogy az res szavakon, kifejezseken vagy fogalmakon val civakodsban leljk rmket, mieltt
Eleutherius belpett volna, minden nehzsg nlkl megllapodtak abban, hogy az elem s a princpium kifejezst egyenrtkûnek tekintik, s tetszs szerint, vltakozva hasznljk, s mindkettn ugyanazt rtik: azokat az egyszerû testeket, amelyekbl a kevert testek llnak s amelyekk vgl felbomlanak. Ugyanezen oknl fogva (tette hozz), megllapodtunk abban, hogy a megvitatsra kerl nzeteket, teht egyrszt a ngy elem, msrszt a hrom princpium hveinek felfogst trgyalva nem vizsgljuk meg aprlkosan, hogy akr Arisztotelsz, akr Paracelsus, akr a nagy gondolkodk brmely fordtja vagy kvetje mit rtett elem vagy princpium alatt; nem azt kutatjuk, hogy ezek vagy azok mit gondoltak vagy tantottak, hanem azt, hogy mi a peripatetikusok vagy az alkimistk kvetinek nyilvnval s legltalnosabb felfogsa a trgyrl.
...
Hatodik rsz
Carneades, miutn kifejtette ellenvetst az alkimistk hrom princpiumnak szoksos bizonytsval szemben, hallgatott egy darabig, majd rnzett a bartjra, hogy lssa, csatlakozhatnak-e mr a trsasg tbbi rszhez. De Eleutherius mg nem rezte gy, hogy brmi is tiltan beszlgetsk folytatst, s azt mondta bartjnak (aki ugyanazt vette szre), flig-meddig arra szmtottam, Carneades, hogy miutn ilyen rszletesen kifejtetted ktsgeidet arra nzvst, hogy van-e meghatrozott szm elem, tovbblpsz, s azt krdezed, hogy van-e elem egyltaln. Bevallom, zavarba hoz, ha meghistod vrakozsomat, annl is inkbb, mert az az id, amelyet engedlyeztnk magunknak, taln elegend a paradoxon vizsglatra, hiszen annyi kvetkeztetst vontl mr le ezzel kapcsolatban, hogy csak azt kell elmondanod, hogyan alkalmaznd ket s mire jutnl ltaluk.
Carneades hiba mondta, hogy az id nagyon rvid s mr sokat beszlt, s nincs felkszlve ilyen nagy s bosszant paradoxon kezelsre, rbeszlsre vgl gy szlt bartjhoz, mivel te, Eleutherius, Ex Tempore fogsz nekem beszlni az ltalad emltett paradoxonrl, annyit azrt mondhatok neked (br taln inkbb engedelmessgem, semmint vlemnyem ksztet erre a kijelentsre), ha (feltve, hogy igazak a Helmontok s Paracelsusok alkahesttel [univerzlis oldszerrel] folytatott ksrletei, ha nevezhetem gy ket) mgoly klnsnek tûnik is, mgsem abszurdum ktsgbe vonni, br bizonytani kellene, hogy szksgnk van-e egyltaln az elemek vagy a princpiumok felttelezsre.
s hogy mint korbban, most se folytassunk flslegesen vitt kln az arisztotelinusokkal s a kmikusokkal, az utbbi nven fogok velk szembeszllni, mert az elemekrl szl tanaikat a modernek jobban rtkelik, hiszen olyan sznben tûnnek fel, mintha tapasztalaton alapulnnak. s hogy ne csak tisztessgesen, hanem kedvezen bnjak velk, megengedem, hogy a Fldet s a Vizet tbbi princpiumuk kz soroljk. Beleegyezem, hogy mondandm inkbb vonatkozik a peripatetikusok tanaira, akik semmit nem vehetnek taln annyira vdelmkbe, mint ezt a kt elemet; mert megfontolt emberek a Levegn kvl a Tûzrl is kimutatjk ltalban, hogy imaginrius dolog; s a Leveg nem vesz rsz elemknt a kevert testek felptsben, hanem csak a prusaikba l bele, vagy inkbb, slya s fluiditsa miatt, kitlti a testek regeit, akr sszetett testekrl van sz, akr nem, ha az regek elg nagyok ahhoz, hogy befogadjk s nincsenek tele ms, testesebb anyaggal.
A hibkat megelzend fel kell hvnom a figyelmeteket, hogy az elemeken most az rtem, amit a legvilgosabban beszl alkimistk a princpiumaikon, amelyek bizonyos egyszerû, tkletesen tiszta testek; semmilyen ms testbl s egymsbl sem llnak; az sszes, tkletesen kevertnek nevezett test kzvetlenl ezekbl pl fel s vgl ezekk bomlik le. Amit pedig krdezek: vajon van-e olyan test, amely az sszes, s minden egyes, gynevezett elemi testben megtallhat.
Ennek az ellentmondsnak a kijelentsvel, gondolom, sejtitek: nem kell olyan abszurdnak lennem, hogy tagadjam, vannak olyan testek, mint a Fld, a Vz, a Higany s a Kn, de a Fldet s a Vizet nem az sszes kevert test, hanem az Univerzum, vagy inkbb a Fldgolynk alkotrszeinek tekintem. s br nem tagadom hatrozottan, hogy svnybl vagy akr fmbl is nyerhet nha folykony higany vagy ghet anyag, egyikket sem kell a fenti rtelemben elemnek tekintenem, ahogy alkalom adtn egyesvel meg fogom nektek mutatni.
Hogy rviden beszmoljak nektek arrl, milyen alapokrl szndkozom kiindulni, el kell mondanom, hogy a filozfiban elegend oknak tûnik egy ismert s fontos feltevs ktsgbevonsa, ha annak igazsgt mg semmilyen megbzhat bizonyts nem trta fel. Ennek megfelelen, ha megmutatom, hogy azok az alapok, amelyekre hivatkozva azt mondjk, hogy vannak elemek, kptelenek kielgteni a gondolkod embert, azt hiszem, ktsgeim sszerûnek tûnnek.
...
Konklzi
Carneades utols szavait hamarosan zaj kvette, amely valsznûleg onnan jtt, ahol a trsasg tbbi rsze tartzkodott. Figyelmeztetsnek tekintette
Carneades, hogy ideje levonnia a konklzit vagy megszaktania eszmefutattatst, s gy szlt bartjhoz; remlem, ltod mr,
Eleutherius, hogy ha a
Helmontok ksrletei igazak, nem abszurdum megkrdezni, vajon ez-e az a tan, amely semmilyen elem ltezst nem lltja a korbban kifejtett rtelemben. De az, az rveimtl eltren, a testek elemzsekor felteszi az alkahest csodaerejt, s ennek az ernek olyan pratlan s risi hatsokat tulajdont, hogy, br nem vagyok benne biztos, de
lehet ilyen szer, mgis nem kisebb, mint
autoyia teheti bizonyoss az embert, hogy valban
ltezik is. Ezrt a te megtlsedre bzom, hogy az alkahestes mûveletekre ptett rveimet mennyire gyengtik a prjukat ritkt folyadkok, s emiatt nem szeretnm, ha azt hinnd, hogy n az sszes elemet elvet paradoxont ugyanolyan valsznû kijelentsnek tartom, mint eszmefuttatsom korbbi rszt. Azzal, remlem, egyetrtesz, hogy azok az rvek, amelyeket a kmikusok arra hoznak fel, hogy minden test hrom vagy t princpiumbl ll, nem olyan ersek, mint azok, amelyekkel n bizonytom, hogy nincs olyan bizonyos s meghatrozott szm princpium vagy elem, amely ltalnosan minden kevert testben elfordul. Felttelezsem szerint mondanom sem kell, hogy ezek az anti-alkmiai paradoxonok hasznosak is lehetnek; de kvncsisgom nem korltozdik csupn a kmiai ksrletekre, s ki vagyok n, csak egy fiatalember, egy fiatal kmikus, aki csak kevs ksrletet ismerhet ahhoz a nagy s nehz feladathoz kpest, amelyet rm testltl; ezenkvl, hogy az igazat megvalljam, mg az ltalam ismert legjobb ksrletek egynmelyikt sem merem felhasznlni, mert mg nem trhatom fel ket; felttelezem azonban, hogy abbl, amit ezidig elmondtam, azt gondolod, hogy a kmikusokat sokkal jobban rdeklik a ksrletek, mint a mgttk rejl okok keresse vagy azoknak az elveknek a megllaptsa, amelyekkel a ksrletek megmagyarzhatk. s valban, amikor
Paracelsus rsaiban olyan fantasztikus s rtelmetlen eszmefuttatsokkal tallkozom, mint amilyenekkel az r prbra teszi s rejtvnyek el lltja az olvast, mikzben kitûn ksrleteket tall ki, s br ritkn magyarz vilgosan, gyakran rzem, hogy tuds van a birtokban, azt hiszem, a kmikusok az igazsg utn kutatva olyanok, mint Salamon tarziszi flottjnak hajsai, akik hossz s fradsgos tjukrl nemcsak aranyat, ezstt s elefntcsontot hoztak haza, hanem majmokat s pvkat is; mert sok hermetikus filozfusotok rsai (nem mondom, hogy mindegyik) a klnfle anyagokkal, a nemes ksrletekkel s elmletekkel egytt vagy a pvatollakhoz hasonlan ltvnyosak, de se nem szilrdak, se nem hasznosak, vagy a majmokhoz hasonlatosak, amennyiben valamelyest sszerûnek ltszanak, noha egy s ms kptelensg rejlik bennk, gyhogy amikor
figyelmesen szemgyre vesszk ket, nevetsgess vlnak.
Ezzel Carneades befejezte az elemekrl szl bevett doktrink elleni eszmefuttatst; Eleutherius gy tlte meg, nem lesz ideje bvebben vlaszolni, mieltt elvlnnak, de nmi sietsggel ezt mondta, bevallom, Carneades, hogy tbbet szltl paradoxonaid rdekben, mint vrtam. s br azok a ksrletek, amelyeket emltettl, nem titkosak s nem ismeretlenek elttem, sokat tettl hozzjuk a magadbl, olyan mdon fûzted ket ssze, olyan clokra alkalmaztad ket, s olyan kvetkeztetseket vontl le bellk, amilyenekkel eddig nem tallkoztam.
s br ezrt arra hajlok, hogy ha Philoponus hallott volna tged, aligha tudta volna a kmiai hipotzis minden pontjt megvdeni az rveiddel szemben, mgis azt hiszem, hogy brmennyire tanskodni ltszanak is ellenvetseid jrszt amellett, ami mellett szndkoznak, nem tanskodnak teljes mrtkben; s azoknak a nagyszm prblkozsa, akiket te tszli kmikusoknak nevezel, taln szintn bizonyt valamit.
Ezrt ha megengedik neked, hogy valsznûnek tekintsd:
Elszr, hogy a klnbz anyagok, amelyekk a kevert testeket a tûz szoks szerint lebontja, nem tisztk s nem brnak elemi tulajdonsgokkal, klnsen ebbl az okbl, s hogy a hozzjuk tartoz konkrt jellegbl annyit tartanak meg, hogy valamelyest sszetettnek ltszanak, s gyakran tûnnek gy, hogy csak egyetlen konkrtumban klnbznek egy msik anyagban lev, ugyanolyan nevû princpiumtl.
Msodszor, hogy ezeknek a klnbz anyagoknak a szma nem pontosan hrom, mert a nvnyi s llati testek tbbsgnek alkotrszei kztt a Fld s a flegma* is megtallhat, s nem is valamely meghatrozott szm, amelyre a tûz (szoks szerint alkalmazva) pontosan s ltalnosan minden testet lebont, az svnyokat ugyangy, mint a tkletesen keveredknt szmon tartott tbbit.
Vgl, hogy vannak olyan minsgek, amelyekrl egyik ilyen anyag esetben sem llthatjuk biztonsggal, hogy elssorban benne lakoznak vagy hozz tartoznak; s van nhny ms minsg, amely gy tûnik ugyan, hogy a kevert testek egyik vagy msik princpiumban vagy elemben lakozik fknt s legltalnosabban, mgsem szrmaztathat bellk, hanem sokkal ltalnosabb princpiumokhoz kell folyamodnunk, hogy megmagyarzzuk ket.
Ha a kmikusok (folytatja Eleutherius) olyan liberlisak, hogy megadjk neked ezt a hrom engedmnyt, remlem, leszel olyan udvarias s igazsgos, hogy ezzel a hrom msik javaslattal llsz el, nevezetesen;
Elszr, hogy a klnfle svnyi testek, s ezrt valsznûleg a tbbi is, Ss, Knes s Higanyos rszre bonthat le, s csaknem minden nvny s llat kzzelfoghat rsze, ha nem is egyedl a tûztl, de egy gyes mester keztl, aki elssorban tûzzel dolgozik, t klnbz anyagra oszthat, Sra, Spirituszra** , Olajra, Flegmra s Fldre, amelyek kzl az els hrom lnynl fogva hatkonyabb, mint az utols kett, ezrt rszolgl a hrom aktv princpium nvre, kivltkppen a kevert testek hrom princpiuma elnevezsre.
Msodszor, hogy ezek a princpiumok, br nem mentesek tkletesen minden keverktl, minden knyelmetlensg nlkl az sszetett testek elemeinek tekinthetk, s azoknak az anyagoknak a nevt viselhetik, amelyekre a leginkbb hasonltanak s amelyek nyilvnvalan tlslyban vannak bennk; s klnsen ebbl az okbl, ezen elemek egyike sem bonthat tûz ltal ngy vagy t klnbz anyagg, mint a kzzelfoghat anyag, amelytl elvlasztattak.
Vgl, hogy egy kevert test tbb minsge, de klnsen orvosi ereje fknt a test egyik vagy msik princpiumban lakozik, s ezrt rdemes a tbbitl kln, abban a princpiumban keresni.
s ebben (folytatta Eleutherius), azt hiszem, te is s a kmikusok is szvesen egyetrtenek, hogy alkalmas ksrletekkel tudhat meg a legbiztosabban, milyen klnfle rszekbl llnak a testek, s milyen mdon (akr aktulis, akr potencilis tûzzel) vlaszthatk el a legalkalmasabban anlkl, hogy lebontsukkor egyedl a tûzre hagyatkoznnk tlzott mrtkben, s rtelmetlenl tbb elemre erltetnnk szt ket, mint amennyibl a termszet alkotta ket, vagy az egyszerû princpiumokat annyira lecsupasztannk, tkletesen elemiv tve ket, hogy mr szinte haszontalann vlnnak.
Ezeket javasolom (fûzte hozz Eleutherius), anlkl hogy lemondank arrl, hogy te magad ltod igazolva ezeket az engedmnyeket; nemcsak azrt, mert tudom, hogy sokkal tbbre tartod Candor tekintlyt a ravaszsgnl, s ha mr egyszer igaznak feltteleztl valamit, elllsz tle, ha megvilgtjk eltted, s a jelen esetben nem szgyen, ha engedsz valamennyit paradoxonaidbl, mert elz eszmefuttatsod jellege s alkalma nem ktelezett arra, hogy sajt vlemnyedet fejtsd ki, hanem csak egy olyan szemlyt, aki szembehelyezkedik a kmikusokkal. gy ht (vonta le mosolyogva a kvetkeztetst) elfogadhatod most, amit javasolok, s az igazsg szeretetvel ahhoz ragaszkodj szintn, ami ravaszul kpes volt szembeszllni az igazsggal.
A sietsg meggtolta abban Carneadest, hogy megvlaszolja ezt a krmnfont hzelkedst; amg alkalmam lesz (mondta), hogy megismertesselek vlemnyemmel azokat az ellentmondsokat illeten, amelyekrl beszltem, remlem, nem vrod el, hogy megvilgtsam rveim rtelmt. Ezrt most csak annyit mondok neked, hogy nemcsak egy agyafrt termszettuds, hanem n magam is fel tudok sorolni plauzibilis kivteleket nhnyukra; de sok rvemet taln nem lehet egyknnyen megvlaszolni, s arra ksztetik majd ellenfeleimet, hogy legalbb vltoztassk meg vagy dolgozzk t hipotziseiket. gy vlem, nem kell arra emlkeztetnelek, hogy a ngy elemmel s a hrom princpiummal szembeni ellenvetseimnek nem annyira magukat a tanokat kellett clba vennik (mindkt tan, de klnsen az utbbi sokkal inkbb fenntarthatnak tûnik, mint eddig ltszott, azoknak az rknak a rvn, akikkel tallkoztam), hanem azoknak az analitikai ksrleteknek a pontatlansgt s hatrozatlansgt, amelyekre kznsgesen tmaszkodnak a feltevsek bizonytsakor.
Ezrt, ha a kt megvizsglt felfogs kzl egyet vagy brmely ms olyan elmletet, amely az elemekre vonatkozik, racionlis s ksrleti alapokon vilgosan elmagyarznak nekem, akkor nyugodtan elvrhatod, hogy nem ragaszkodom annyira nyugtalant ktsgeimhez, s belenyugszom, hogy a ktsgtelen igazsg fnyben vltoztassak rajtuk. s (vonta le Carneades mosolygva a kvetkeztetst) taln nem szgyen egy ktked szmra, ha bevallja neked, hogy amilyen elgedetlennek gondoltl az elz eszmefuttats alapjn a peripatetikusok s a kmikusok elemekre s princpiumokra vonatkoz tanaival szemben, olyan kevss ltom, mit fogadjak el esetleg msok vizsglataibl, amelyeket aligha tartok kevsb kielgtnek, mint a sajtjaimat.
lete:
(1627-1691) r fizikus s kmikus. 1661-ben jelentette meg a Szkeptikus kmikus cm munkjt, amely prbeszdes formban rdott. Ettl szmtjk a modern kmia kezdett. Newton kortrsa volt. Kiterjed ksrleteket vgzett a gzok tmakrben is, gy ismerte fel a rla elnevezett trvnyt.